Bezinning

Op weg naar Pasen

Buiten in de natuur is de lente, is de periode van hernieuwd leven al te bespeuren. De eerste bomen staan al in bloei en de paasbloemen laten hun geel/witte bloemen zien. In deze tijd denk ik altijd aan de prachtige magnolia boom bij de ingang van de sacristie van de St. Oswaldus kerk in Zeddam die prachtig in bloei staat.  Het is zo jammer dat dit slechts van korte duur is…..

En dagelijks op weg naar mijn werk in het Twentse Almelo ontdek is dat niet alleen in “Almelo altied wat te doon is” maar op verschillende plekken zie je banners, spandoeken” die voorbijgangers uitnodigen om vooral de uitvoering van de plaatselijke Passion te bezoeken. Ik moet vaststellen dat het spandoek in Zieuwent wel de kroon spant.

Kennelijk of liever gezegd het is duidelijk dat het lijdensverhaal van Christus nog volop leeft. Zij het vertaald, zij het gebracht, in het leven van nu maar toch……. Christus inspireert.

Ik ben geneigd om te zeggen: hoe kan het ook anders in een tijd waarin we vrijwel dagelijks geconfronteerd worden met lijden en sterven, met verraad en minachting. Het grote verschil tussen Christus en de wereld van nu is dat vergeven geen item meer is. Sterker nog lijden doet lijden, verraad moedigt verraad aan. Wat zou de wereld toch anders zijn als velen het voorbeeld van Christus ook durven volgen, als velen hem ook in hun hart durven sluiten.  Immers zou een wereld van vergeven en vrede er niet heel anders uitzien.

En daarbij komt nog dat het heel geruststellend moet zijn dat we weten dat er leven is tot over de dood heen ook daarin is Christus ons voorgegaan. In de passion zijn we getuige van al deze essentiële waarden van ons leven. Laten we bij het genieten van de prachtige optredens van de passion ook aan bovenstaande denken om zo de vreugde van Pasen te mogen vieren.

Zalig Pasen

Leon Feijen

Diaken

Mogelijk ook interessant voor u:

Wehl Vervalt.

29 maart - 09:00